piątek, 8 sierpnia 2014

Chleb żytnio-orkiszowy z miodem i ziarnami

Spodobało mi się pieczenie z Truflą. Lubię podobne chleby jak ona :) Postanowiłam więc przetestować kolejnych kilka jej przepisów. Tym razem żytnio - orkiszowy z miodem i ziarnami (oryginalnie tylko słonecznik). W przepisie jest też kminek, którego pominęłam, bo nie trawię żadnej jego postaci.
Zaczyn:
  • 50g aktywnego zakwasu żytniego razowego o temp. pokojowej 
  • 150g maki żytniej razowej 
  • 300g wody 

Składniki zaczynu wymieszać, szczelnie przykryć i odstawić na 12-24 godz (u mnie 17), w temperaturze pokojowej. 


Ciasto właściwe: 
  • 320g zaczynu 
  • 280g wody 
  • 150g mąki orkiszowej razowej 
  • 330g mąki żytniej jasnej 
  • 1 łyżka miodu 
  • 50-70g ulubionych ziaren (u mnie 50g słonecznika i 20 siemienia) 
  • 10g soli morskiej 
  • olej rzepakowy 
Do zaczynu dodać wodę, miód, ziarna i sól, wymieszać, dodać obie mąki, krótko wyrobić. Ciasto będzie lepkie. Mokrymi dłońmi przełożyć je do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. 
Blaszkę przykryć naoliwioną folią spożywczą odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. U mnie ciasto wyrosło do brzegów blaszki, Trufla podaje, że powinno do ok. 1-2 cm ponad brzeg. Wierzch chleba posmarować olejem. 
Piec 15 minut w temperaturze 210 stopni C, następnie 40-45 min w 190 stopniach. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostygnięciu.

Zaczyn (mega płynny)

Chleb gotowy do wyrastania

Bochenek zaraz po wyjęciu z pieca

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie komentarz :)